Za mlađahnog Eustahija bi se moglo reći da je izrastao u
nadahnutog i entuzijastičnog mladića izuzetno naočite spoljašnjosti. Ovaj
dvadeset i neštogodišnjak je plenio natprosečnom visinom i
viržljasto-vretenastom muskulaturom, a na blago nesimetričnom, lepom licu,
uzdizalo se visoko, plemenito čelo, čiji vrh je krasila duga kosa boje
okapijevog kopita koja mu je padala sve do ramena. Polet i inspiraciju kao
pogled na okolni univerzum, crpeo je iz svojih zadovoljnih nutrina, čije se
carstvo sa punom sigurnošću nalazilo na čvrstim temeljima sreće sagrađenim u
najosetljivijim godinama detinjstva i rane mladosti. Ovo sigurno i stameno
ostrvo utemeljeno u ovom dobu je sve one oluje, što nemilosrdno očekuju ljudsku
jedinku u periodu kasnijeg života, tretiralo kao bezazlene vetriće čiji mlaki
povetarac beše tek minoran šapat pigmeja u pokušaju buđenja brontosaurusa na
teškim sedativima. Čak i u slučaju nailaska nekog strašnijeg životnog događaja,
opojne lovorike slobode i umaženosti najranijeg perioda bi odaslale svoje
samouverene plotune sigurnosti, pohovane sabranošću, i snažnim karakterom
duboko ukorenjenom u zdravom egu.
Eustahijevo poreklo je bilo misteriozno – pronađen je kao
sasvim mala beba u nekoj čudnoj korpi. Kada je malo porastao, meštani bi često
duhovito konstatovali da ga je neka tajanstvena civilizacija vanzemaljskih
čovekoida ostavila kako bi neobičnošću svojih životnih finesa obogatio njihov
gradić.
Pompeja Kolora Donovanijus je bila jednostavna i prizemna
žena srednjih godina, čiji svet i stil života nikada ne bismo mogli ukrstiti sa
složenom frekvencijom egzotične bebe, pa je mnoge i začudila njena odluka da
preuzme brigu o čuvanju pronađenog dečaka, kome su nadenuli ime Eustahije. Upravo
je gospa Pompeja činila dominantan faktor u kreiranju današnje bezbrižnosti
mladog Eustahija. Obrazovanost i neka određena taktika vaspitanja nisu igrale
nikakvu ulogu u odgajanju ovog dečaka, već je to bila hemija između
prostodušne, jednostavne i smirene žene, a sa druge strane pitomog, razumnog,
osetljivog i maštovitog dečaka. Takođe se njena opuštenost, nezabrinutost i
tolerancija doprinele da rejon slobode i delovanja za jedno, inače, mirno i
poslušno dete bude veoma širok, što je, svakako, uključivalo i smanjen strah od
prljavštine i bakterija, jer bi se mali Eustrahije slobodno mogao pošteno
umazati i uprljati, a da ne strahuje od neke potencijalne sankcije iz pravca
rigidna autoriteta. Odnos između ova dva bića je bio lišen bilo kakve nervoze i
straha, nepotrebne zabrinutosti ili teskobe, što obično čini neprijatnu
pirotehniku u standardnim odnosima roditelja (Staraoca) i dece. Čak bi se moglo
reći da je Gospa Pompeja pokazivala i određenu rutinu u svojoj spontanoj, gotovo nesvesnoj pedagogiji pošto
je sličnim metodama odgajala svoju biološku decu – u trenutku Eustahijevog
detinjstva već nezavisne, a tek punoletne mlade ljude koji se se osamostalili i
napustili roditeljski dom. Ogroman, kvalitetan sastojak njenog karaktera se
odlikovao osobinom skromnog pogleda na život, pa u skladu sa tim nije očekivala
ništa od svoje dece, a naročito ne od
dečaka koga je podizala. Ta vrsta neambicioznosti, izostanka bilo kakvog
pritiska da se mora postići nekakav uspeh, je bio savršen recept da slobodna
kreativnost, bez ikakvih inhibicija, nabuja moždanim tkivom malog Eustahija.
Ovo bi možda bila pogrešna taktika u vaspitavanju nekog divljeg, obesnog dečaka
– verovatno bi u slučaju podizanja takvog deteta Gospa Pompeja instiktivno
posegla i za prutom isprašivši dobrano guzu potencijalnog nevaljalca. No, u
ovom slučaju nije se nagoveštavala niti mrvica gneva odrasle osobe, a ni zrnce
otpora deteta, jer bi zasigurno u hipotezi agresivnog i nervoznog vaspitača
samosvojan dečak poput Eustahija pokazao veliki bunt i otpor. Pošto je gospa
Pompeja svojom prirodnom bezazlenošću pristupala Eustahiju, on bi uvek
bespogovorno sarađivao - lep primer za ovakvu tvrdnju se stapao sa Pompejinim
sleđenjem filozofije dana mrmota, pa bi joj svaki dan proticao u istim radnjama:
jednoliki raspored sačinjen od mnogo posla u čiji delić je uključivala i
dečaka. Ako se uzme u obzir celokupna dužina dana - bile su to vremenski kratke
aktivnosti; a sa Eustahijeve strane nazirala bi se volja i radost, pa bi on sa
neskrivenim zadovoljstvom pomogao ovoj opuštenoj i vrednoj ženi u nekim
zabavnijim i lakšim poslićima. Njegova
obazrivost je dosezala visoki stepen demonstracije u srednjem delu dana, kada
bi gospa Pompeja odlazila na jednočasovni odmor, a u neminovnom skladu sa
jasnim i logičnim nalogom savesti da malo dete, negde, neopterećujuće i tajno,
drži na oku- morala bi i njega povesti na svoju neizbežnu dremku. U toj
situaciji bi malopređanje pomenuta vrlina zablistala punim sjajem, jer bi se mali
Eustahije pravio da spava kako bi se solidarisao sa svojom umornom
vaspitačicom. Za nekoga bi ovo predstavljalo napor ili dosadu, ali strpljivi
mališan je i u ovom činu pronašao način da upija suptilne impulse života - sve
vreme je slušao melodije bele buke sačinjene od koktela tihog i udaljenog
hučanja glasova, laveža pasa, brušenja nekakvih mašina i neizostavno gugutanje
sivih ptica… a povremeno bi se blago nasmejao u sebi, kao što to deca inače
čine kada začuju zvuk hrkanja, što bi se gospi Pompeji znalo omaći u, inače,
veoma mirnom i spokojnom snu.
Poligon u okviru koga se odvija igrokaz odrastanja je takođe
izuzetno značajna stavka u profilu ovako sročene priče. Eustahiju se činilo da
su period njegove najranije mladosti krasili samo vedri, sunčani dani. Nebo je
bilo svetloplavo i bistro, a kratkotrajnu hladovinu donosio je tek pokoji beli,
pufnasti oblak; nošene povetarcem na svojim misterioznim putovanjima, skulpture
od guste pene plutale su beskrajem, donoseći zapise uspomena nekih prohujalih
vremena, nesebično obogaćujući kraljevstvo idiličnog dana. Temperatura je bila
savršena – uvek je bilo toplo, ali nikada ne odveć sparno i vruće. Kuća u kojoj
su živeli je bila poprilično velika, sagrađena od žute cigle, a naročit
kuriozitet je predstavljala specijalna prostorija u čijem su univerzumu
provodili prvi deo dana. Gledala je na ulicu, a sastojala se od klimatizovanog,
malog, egzotičnog voćnjaka i specijalnog sokovnika koji bi od raznih vrsta voća
spravljao izuzetne napitke. Gospa Pompeja je Eustahiju svakog dana pravila sok,
i to uvek zeleni, jer je ovaj napitak, što se tiče ukusa dečaka, bio ubedljivo
najukusniji. Domaćinstvo se sastojalo od dva dvorišta: u prvom je bio mali
travnjak sa velikim stablom čija se senka nadvijala nad većom teritorijom
okolnog prostora; sa leve strane travnjaka su se nalazile nus-prostorije gde bi
dominantnu ulogu zauzimala letnja kuhinja - staromodno carstvo specifičnih
mirisa, drevnog šporeta na loženje, radija sa golemom dugmadi za podešavanje
stanica i mnogih drugih relikata prošlosti, a ne treba nešto preterano isticati
fakt da se većina dnevnih aktivnosti odvijala upravo u ovom carstvu. Sa desne
strane dvorišta se nalazila asketski siromašna, nesavršeno uređena mala bašta,
više osmišljena poput nekog fazona da krpica prostranstva poseduje ogoljeni deo
zemlje lišen trave, sa tek ponekom, u retkim redovima, zasađenom povrćkom.
Drugo dvorište je činilo galaksiju za sebe; potpuno ga je krasio seoski
ambijent i svi njegovi ornamenti poput visokog čardaka, svinjca i kokošinjca –
oba sa tipičnim stanarima, a kao i uvek na mestima ovakvog šmeka uobičajene
pojave su bile vrzmanje malog psa i često gostovanje mačjeg sveta. To je bio
pravi raj za malog dečaka i ustanovljavanje prvobitnosti njegovog sveta.
Penjanje i hodanje po uskim vrhovima zidova, boravak na čardaku gde je sa
visine zamišljao da je kapetan broda; a svinjci ispod njega su predstavljali
potencijalnu opasnost zbog kruženja nekolicine velikih, opasnih svinja, koje bi nesvesno preuzele ulogu krvoločnih, belih ajkula u čije
carstvo nipošto nije smelo da se upadne. Nalazilo se ovde mnoštvo stvari što bi
domaštavanjem postajale savršeni rekviziti za igru. Još kao jednogodišnjaka,
Eustahija je strašno intrigirao prolaz pored kuće koji se završavao preprekom u
vidu stare tarabe. Neprestano je pokušavao da, sa svojim prvim prijateljem
Gorifeksom Bandovičitom - takođe jednogodišnjakom, probije ovu barijeru i obre
se u magičnom svetu sa druge strane - ili su njih dvojica samo umaštali da je sa
druge strane nekakva čudna džungla: sa džinovskim pečurkama, bizarnim voćem neobičnog oblika i ogromnim
životinjama čiji bi izgled nalikovao spoju dinusaurusa i mopsolike veverice, uz
neodoljiv začin crvenonosog uasagija posoljenog vombatovskom harizmom. Kada je
malo porastao, Eustahije se najzad obreo sa druge strane ove tarabe, shvativši
da se ovde nalaze neke zapuštene bašte i placevi, ali ga je , u novostvorenim
racionalnim okvirima analognim ovom uzrastu, opet začudilo kako se takav veliki
višak prostora, poput vakuuma, hermetički zatvoren zidovima, kućama i ogradama,
mogao tako ezoterično ugnezditi između njemu znanih ulica i prolaza.
Eustahijev prvi prijatelj, spomenuti Gorifeks Bandovičita, je
bio dečak arijevski plavušanskog izgleda, a umesto mini nosića kakav bi,
standardno, krasio face dece tog uzrasta, on je već imao orlovski nos sa
raširenim, bikolikim nozdrvama. Zdepastom i mišićavom građom više je ličio na
minijaturnog zrelog čoveka nego na malo dete. Kako je Bandovičita rastao, tako
je rasla i njegova kolekcija stripova, pa je do petnaeste godine sakupio sve do tada izašle brojeve Zagora. Poput svakog pasioniranog kolekcionara nikome
nije pozajmljivao stripove, ali je napravio izuzetak kada je u pitanju bio
odgovorni Eustahije. Jednog letnjeg dana mu je doneo sve brojeve Zagora.
Naoružan kesama flipsa, brdima krofni iz kuhinje gospe Pompeje, i specifičnim
gorko-slatkim đusom iz staklene litarke, Eustahije se toga leta bacio na
čitanje čuvenog duha sa sekirom, i to od prvih, raritetnih brojeva, preko
Nolitinog zlatnog perioda sedamdesetih, pa do Toninelijeve i Sklavijeve ere
kraja osamdesetih. Već je tada mogao zaključiti kako je ovaj strip u početku od
naivnog, avanturističkog spoja klasika Tarzana i Fantoma, blago evoluirao i sve
više dobijao autorski pečat naročito zbog najčešćeg, najpoznatijeg crtača
Galijena Ferija čija je kreativna sloboda doprinela da svoje ideale, karakter i
fizički izgled sve više impregnira u ovog heroja koji je upravo zbog tih ličnih
intervencija postajao sve plastičniji i ubedljiviji. Feri je verovatno i sam
bio borben, pravdoljubiv, izuzetno izraženog veltšmerca, no i preterano
nervozan, besan, pomalo preke naravi kakav je, u suštini, postao i njegov
nacrtani pandan Zagor. Naravno, pošto su strip crtači zatvoreni i asocijalni
tipovi, uglavnom građeni poput evnuha od želea, Feri je svoju borbenost i snagu
karaktera, uz ogromnu pomoć scenariste Gvida Nolite, kompenzovao kroz mit o
ovom heroju. Sledeće godine Bandovičita je Eustahija počastio sa svim, do toga
trenutka vremenske linije, izašlim brojevima Alana Forda, čak neke izvadivši iz
specijalnih kesica za čuvanje hartija vanrednog sentimenta, jer pored toga što
je želeo da svog prijatelja počasti pozajmljivanjem ovog blistavog blaga, imao
je i skriven motiv da čuje kompletnu analizu, poetske utiske i zapažanja o
celokupnom serijalu, što bi mu Eustahije očekivano isporučio u višečasovnim,
egzaltirajućim izlaganjima. Eustahijeva količina stripova, kada je posedovanje
u pitanju, takođe nije bila naivna. No, u većoj meri to je bila nasumična
salata svega i svačega, u prvom redu izdanja iz najranijeg detinjstva kao što
su Mikijev Almanah, Mikijev Zabavnik, Tom i Džeri, pa čak i nekoliko desetina
brojeva izdanja Miki koje je izlazilo još pre njegovog rođenja. Eustahije je
smatrao za najveće, slatko iščekivanje upravo kad kao sasvim mali klinac čekaš
izlazak sledećeg broja Mikijevog Almanaha, a najveći hedonizam kada ga kupiš i
najzad kreneš da pažljivo gustiraš. Almanah je zbog većeg broja strana, ređeg
tempa izlaska- što bi pojačavalo čežnju, pa možda i benevolentnijih priča, bio
mnogo poželjnije izdanje od Zabavnika. Šilja mu je u najranijim danima bio
omiljeni lik, i upravo je u dvadesetima objašnjavao Bandovičiti zašto je to
bilo tako, jer im je ultrasmotana, simpatična šeprtlja svojom poslovičnom
neambiciznošću, opuštenošću i lenjošću- podrazumevajućim nedostatkom krivice
zbog toga, te uklapanjem nedopustivih odevnih kombinacija, ali i nedužnom
dobrotom, prenosio bezbrižnost i
nonšalanciju koju su oni oberučke prihvatili sprovodeći je vredno u svom
uljuljkanom detinjstvu. Često su imali vizije lenjog i opuštenog Šilje na
visećoj ležaljci, razapetoj između dva ogromna, hladotvoreća stabla oraha kako
čita stare, pohabane crtane romane, i to sa dugačkom slamčicom u ustima čiji je
drugi kraj povezan sa džinovskom cisternom punom limunade. Bandovičita bi
naoštrio sluh i razrogačio oči kada bi Eustahije započeo jednu od svojih
prepoznatljivih tirada posvećenih likovima iz fikcije, davši im značaj
stvarnih, opipljivih prijatelja, a ovaj panegirik posvećen karakteru iz
diznijeve bulumente prenosimo u celosti
- "Sećam se jednog davnašnjeg sna koji potpuno definiše opuštenost,
nepretencioznost i jednu vrstu dobrovoljnog autsajderstva, te u nekom istočnjačkom
smislu budističke pasivnosti i smirenosti koju emanira ovaj lik. Hodajući
svojim stazama ataraksije kroz astralne šumarke i livade nailazim na staru
seosku, švapsku kuću gde me dočekuje Šilja kao mudri, bradati starac i nudi me
dinjama sa šećerom. Pošto celu scenu sna režira Andrej Tarkovski sa
pozajmljenim Kjubrikovim objektivima, krećemo se u snoviđajnom slou
maniru sa blagom psihodeličnom fiš aj perspektivom, a vankadrovski život
obeležavaju tiho-odzvanjajući odjeci laveža pasa,udaljeni glasovi zaigrane dece
pomešani sa zvukom bele fluidne buke – čime svemirski brodovi kriju svoje
prisustvo i roptanje hevi metal mašinerije u jastučastim oblacima koji
ove brušeće rifove amortizuju u tiho plakanje kitova, čineći bele
sablasne skulpture na kontrastu tirkiznog neba. Sve ovo prati saundtrejk
seoskih crkvenih zvona, motornih testera udaljenih komšija umiksovan sa
muzičkim skorom glasa Mašinke Lukić, uz neodvojivu psihodelik – dron pozadinu
benda Goblin nalik onoj iz filmova Daria Arđenta – podrazumeva sa da taj
šušteći saund dolazi iz zvučnika starog radija koji koristi ogromnu dugmad za
podešavanje radio stanica,a da u istom stanuju imaginarni patuljci koji prže
krompiriće kako bi zvuk bio vinilno pucketav,a istovremeno i
nostalgičniji.Nakon što smo pojeli dinje, Šilja mi savetuje da nastavim svoju
šetnju bosih nogu kako bih ostvario bolju komunikaciju sa zemljom i poboljšao
prijemčivost za pojačano magnetno dejstvo lej linija po kojima hodam."
Ovakvi tipovi izlaganja, začeti sa samim počecima upliva u fiktivne
sadržaje, često su se pretapali u kvalitetne dijaloge, naročito kada su se
našem dvojcu pridružili i ostali drugari iz kraja. Jedan od značajnijih je bio Donahju
Barbarosa, inače dečak poprilično satiričnog izgleda. Između stravično
bucmastih kugli, istačkanih pegama, koje su se drsko predstavljale kao obrazi,
smestio se neverovatno minijaturan nosić, toliko mali da Donahju Barbarosa
nikako nije mogao postići da mu naočare stoje na licu jer nisu mogle da se
zakače na ovako mikroskopsku izbočinu. Pokušali su i gumom oko glave da mu
fiksiraju naočare za facu, ali pošto su mu uši bile na povišenoj osi u odnosu
na oči, guma je prelazila preko rupica za prijem zvuka, pa mali Donahju ništa
nije čuo. Na sreću, korekcija vida je trajala samo par meseci, pa podizanje
naočara prstom svake sekunde nije ostavilo neke veće posledice osim
kratkotrajnog perioda cinizma nakon skidanja te dosadne skalamerije sa lica.
Inače, Donahjua Barbarosu je u stopu pratila nekakva mala, mršava maca. Iako
strašno sitna i neuglednog izgleda, emanirala je ogroman ponos i dostojanstvo
tako da su je svi bezrezervno poštovali. Njeno ponašanje je bilo ekstremno zrelo
i otmeno, pa je okolina imala tremu u društvu stvorenja obdarenog tolikom
harizmom. Čini se da jedino Donahju nije imao tremu u blizini ove mace, i da mu
glas nije podrhtavao u prisustvu njenog strogog pogleda. Čak je i tretirao kao
neku sasvim običnu malu macu, mazeći je u krilu dok mu se ona revanširala
umilnim predenjem. Prema ostalim dečacima odnosila se hladnije i sa određenom
aristokratskom distancom, pa su oni pokušavali da umanje svoju početnu nervozu
stalnim darivanjem poslastica kako bi se njen ogroman ponos preko gurmanskih
ekstaza transformisao u prijateljsku plemenitost. Najstidljiviji dečak iz
društva je čak pomalo i izbegavao, ignorišući njeno prisustvo koliko je mogao.
Iako, da je umeo čitati mačje misli, saznao bi da se krzneno stvorenje njemu
potajno divi, prevashodno zbog veličanstvenog imena koje je kraljevski
odzvanjalo svojim izdignutim spojem slogova, a nadenuto mu je u momentu rođenja
od najbližih predaka, moćno glaseći - Verbecije Bundevajn Tripartritum Onofre.
Međutim, niko ga nije zvao po imenu jer je još odavno dobio nadimak Zidan, ali
ne zato što je bio nešto naročito talentovan za fudbal, već više zbog činjenice
da je bio introvertna osoba, pa se okolini činilo da je ovaj odviše zatvoren i
tih dečak podigao zidove oko sebe. Njegov fizički izgled je ukazivao na
metafizičku istinu da nije preterano štovao boginju Higiju, pa se umivao samo
za novu godinu, šiške su mu večito padale do guste monoobrve stapajući je u
sopstveni mikrokosmos peruti - lucidno senčeći natmurene očne duplje iz čijih dubina
je sevao nepoverljiv, no i poprilično slepljen, pogled. Da je kojim slučajem
Zidan slovio za mistika najverovatnije bi mu se pokoji krmelj zatekao i u
trećem oku. Pored toga, celokupna nacija Japana bi se jamačno poklonila
njegovim nemenjajućim, perpetum gaćama zabunivši se zbog zastrašujuće sličnosti
sa njihovom zastavom, samo što je u ovom slučaju krug bio braon boje. Pošto je
kosu prao samo u svečanim prilikama - što bi iz njegove subjektivne perspektive
značilo da je kojot ulovio pticu trkačicu ili dominantno osvojenu ligu Šampiona
od strane Čukaričkog - masne žbunaste šiške su izdašno gnojile strateški
raspoređene bubuljice na čelu. Tek kada ga je tetka kaznila šišanjem na kratko,
zato što je svoje čudno smeđe prijatelje udomljavao u njenom plastičnom kalupu
za kolače, okolina je mogla videti svu raskoš i bogatstvo arhipelaga njegovog
čela. Jedina iskra surovosti u društvu ove dece se možda pojavljivala u
sarkastičnom ophođenju malog Donahjua Barbarose prema Zidanu, pa ga je tako
često izdvajao iz društva pozivom da dođe kako bi njih dvojica porazgovarali
nasamo - u tri obrve, a znao je i često izbacivati šale na Zidanov račun u
maniru pomahnitalog Bena Eltona na većoj količini esida, tvrdeći da je Zidan
imao napet izraz lica kao mrav koga je najbolji drug ( takođe mrav ) zaključao
na igranci pijanih slonova, a jedina šansa da se domogne ključa bila je igra
izazova gde bi morao istrenirati krišku limuna da pobedi na takmičenju za
najkaloričniju poslasticu u konkurenciji žerbo kocke punjene baklavom. Podrazumeva
se da mu je za kondicionog trenera bio dodeljen troprsti lenjivac sa veoma
izraženom govornom manom, već hapšen zbog ubrizgavanja ugljenih hidrata u
isceđeni avokado. No, prava je ironija što su na kraju ova dva dečaka postali
najbolji prijatelji. Sve je počelo Donahjuovim padom u depresiju, i to kada je
u slučajnom razgovoru sa Eustahijem prvo saznao da Šilja nije krtica, već pas,
a dotukao ga je Eustahijev odgovor na njegovo, gotovo tajanstveno i ezoterično,
pitanje o poreklu Gaje, Vlaje i Raje. Eustahije mu je objasnio da je Pajina
sestra umrla, pa su tako njegovi sestrići dodeljeni upravo njemu- Paji Patku.
Ovakav udarac surovog realizma je uzdrmao potku diznijevskih temelja na kome se
i zasnivala dečačka religija malog Donahjua Barbarose. Premda ga je već od
ranije deprimirala činjenica nasilne pajazacije Mikijevog almanaha i zabavnika, koja je podrazumevala
ne samo osvajanje sve veće teritorije stranica od strane ovog neurotičnog,
socijalo opterećenog, pačećeg Napoleona, već se i sve jasnije kristalisala
zastrašujuća istina da su Miki i Šilja, kako je vreme odmicalo, sve više
vremena provodili u Patkovgradu, a ne kao do tada u Mikivilu- da bi na koncu
ovaj potonji i ižčezao… Na kraju nas je papetmaster ovog podmuklo orkestriranog
scenarija sasvim opušteno ubedio da su Miki i Šilja posve legitimni žitelji
Patkovgrada. A sada još ovo sa Pajinom sestrom…ovaj nokaut brutalnog realizma
je potpuno skrhao osetljivog Donahjua bacivši ga duboko u depresiju. Naravno,
već uveče istog dana je bio isceljen, pošto ja Zidan imao dve karte za bioskop.
Na repertoaru je bio novi film Bada Spensera i Terensa Hila, pa je
karakteristično ogromna količina uveseljavajućih tuča naterala Donahjua da
potpuno zaboravi na strašne patnje koja su ga morile, a urnebesan podatak
saopšten od Eustahija da je pravo ime Bada Spensera u stvari Karlo Pedersoli mu
je u toj meri regenerisao vitalnu energiju, da su mu se golemi obrašćiči toliko
raširili od smeha razgrnuvši sva bića koja bi se našla na potezu ovih
džinovskih kugli, a u samoj kulminaciji ovog oduševljenja mu je ispao i jedan zub.
Iako pomalo nestašan, mladi Barbarosa je imao zahvalan karakter i od tog
trenutka je Zidana iskovao na vrhunskom tronu kao svog najboljeg prijatelja.
Čak ga je počeo zvati njegovim krštenim imenom što su svi prihvatili, jer je
dojučerašnji Zidan družeći se sa duhovitim i otvorenim Donahjuom Barbarosom
poništio svoj nadimak - postavši takođe veseo, a na kraju mu je samopouzdanje u
tolikoj meri poraslo da se više nije plašio Barbarosine male mace…
Ovim dečacima nikada nije bilo dosadno, pa za onim
uobičajenim, drskim nestašlucima karakterističnim za ovaj period nije bilo neke
potrebe. Najveći skandal sa njihove strane je, u stvari, bio posledica zabune
ispostavivši se da su, navodno, krali kruške sa stable čiji je vlasnik bio
izvesni čika Slanoje Šećerov. Iz nekog misterioznog i neobjašnjivog razloga,
čika Slanoje Šećerov je bio zbunjujuće kontradiktorna osoba čije su izjave
dodirivale ekstremne krajnosti i to u dijapazonu opsega od svega nekoliko
sekundi. Eustahije se sećao nekih
ranijih razgovora sa ovim komšijom gde bi u prvom delu rečenice izjavio da obožava Pink Flojd kao evolutivni skok u, inače, dosadnoj i predvidivoj rok muzici, uporedivši ga sa punktuiranim
ekvilibrijumom čija bi šokantna, stresna originalnost eksplozije mogla da
transformiše psihu celokupnog čovečanstva, da bi već u nastavku rečenice
napravio totalni zaokret nazvavši članove ovog benda pretencioznim seronjama iz
više, srednje klase koji su upropastili klasičan rok pretvorivši ga u
nezgrapnog mutanta, nagojenog apsurdnim melodijama, sa nepotrebno dugim i dosadnim
deonicama ničega, pokrenuvši tako talas drogiranih smarača sličnih afiniteta ka
istom kretenskom izrazu, gde bi zasigurno i prosečan ananas pokazao više smisla
za komponovanje od ove razbijene, hipi bande. Mali Eustahije ga je pitao šta
misli o njegovom omiljenom muzičaru Majku Oldfildu, da bi mu Slanoje Šećerov
besno odvratio kako ne bi trebalo da sluša tako glupu i detinjastu muziku,
frankenštajnovski sklepanu od delova različitih, polupanih idiotizama sa nekim
prestrašenim mijaukanjem debelih žena, pri tome dodavši kako je šansa da Majk
Oldfild stvori suvislu kompoziciju retka koliko i evnuhova erekcija , da bi na
momenat zastao, gde bi mu se lice u kraćoj dramskoj pauzi šizoidno
transformisalo u radost, što je ponelo drugi deo izlaganja u euforičnu
egzaltaciju, isporučujući blistavu glorifikaciju Majka Oldfilda kao ubedljivo
najoriginalnijeg virtuoza na gitari čiji specifičan saund krasi vrhunac prepoznatljivosti;
a njegovu muziku je nazvao sinkretizmom najkvalitetnijeg zvuka gde se
misticizam detinjstva ukršta sa uzvišenim duhovno-numinoznim dubinama, uz
podršku kristalnog odjeka nežnih, ženskih glasova jamačno proizvedenih od
kolosalno lepih, kosmičkih princeza. Najveći problem bi izgleda nastao kada bi
kontradiktorno mišljenje ovog čoveka bilo razdvojeno dužom pauzom, pa je tako
dečacima jednom prilikom rekao da slobodno mogu brati kruške sa njegovog drveta
jer ne podnosi to ogavno voće odvratnog izgleda i smrdljivog ukusa, čiji
lepljivi sok proizvodi neki zastoj u njegovom grlu i tera ga na magareći
kašalj, gnevno dodajući da mu ne pada na pamet da jede nešto što ima oblik
beznogog, debeloguzog čoveka odrubljenih ruku, i groteskno minijaturne glave
koja počiva na volovskom vratu, a iz temena joj raste drveni stalak za antenu
koje nema. Naglasio je takođe da obožava voćke iz najčistijeg okrilja raja kao što
je to jabuka, i samim tim je stavio strogu zabranu na branje jabuka iz svog
voćnjaka. Nakon što su se dečaci pogostili, dakle, kruškama, pohranjujući ih u
svoje uvek znatiželjne stomačiće, čika Slanoje Šećerov je doživeo ekstreman
napad besa optuživši ih je za bespravnu krađu svog omiljenog voća, dodajući da
su oni besprizoran spoj koji sačinjava poročnu Evu osuđujući njega,
neiskvarenog Adama, na jabuke – inače grešno i prokleto voće koje zbog
đavolskog porekla on duboko prezire. Najveći problem je nastao što je u
trenutku dok je Slanoje Šećerov optuživao decu kod njega u gostima bio čika
Sekira i njegova debela retriverka Šćubor Trinitorijus. Naime, za razliku od
gospodina Slanoja Šećerova čiji se gnev uglavnom zaustavljao na verbalnom
obliku, i to sigurno omeđen čvrstim okvirima pukog teoretisanja, čika Sekira je
bio konkretan i jasan jaran koji je tuđa lica koristio kao poligon za svoje pesnice.
Naročitu stravu kod mališana je izazvala ruralna legenda kako je stanovitom
dečaku Klaudiju Frizbonu Lolitu opalio tako silovitu macolu da je sirotom
mališanu zubni aparatić povredio nepce. Ipak, Eustahije je svojom zboridbom o
naglom pojeftinjenju petardi i piva, analizom razloga zbog kojih je Čelik
katrastrofalno poražen od Vardara usred Zenice, i detaljnim opisom mesare u
Glazgovu gde se seku najkvalitetnije butke mošusnog govečeta, skrenuo pažnju
čika Sekiri sa nasilnih primisli, uz šta ga je načisto zbunila i odvratila od
istih nova konstatacija Slanoja Šećerova kako on zaista ne voli kruške, a
obožava jabuke. Debelu retriverku Šćubor Trinitorijus je od samog početka ove
gužve i potencijalnog napada na dečake demantovala stravična činjenica da je
barbarosina mala maca svojim autoritativnim pogledom motrila svaki njen pokret.
Jezivo snažan dignitet oličen u toj maci je načisto skamenio od straha
korpulentnu Šćubor, nateravši je da tankim cviležom uputi izvinjenje dečacima.
Oni su joj oprostili i srdačno potrčali u zagrljaj…Šćubor je veselo isplazila
jezik, nasmejano mašući repom, a čika Sekira je, dirnut ovakvim prizorom,
snažno zaplakao momentalno promenivši ime u čika Cvetko. Dobro, možda sam ja
malo preterao, jer je ipak bilo potrebno nekoliko meseci da se razdaljina od
čika Sekire do čika Cvetka prešparta laganim, no sigurnim koracima. U početku
mu nije bilo lako, osećao se kao Kenet Anger na pravoslavnoj liturgiji, no,
kako je vreme odmicalo suptilnost se nečujno uvlačila u najtananije kutke njegovog
bića, otpraćajući dotadašnju grubost na večni počinak. Tada je i priznao
dečacima kako je situacija sa malim Klaudijem Frizbonom Lolitom bila samo
urbani mit, jer je dotični dečak, prepadnut milozvučnim falsetom čika Sekire
kojim je zazivao plemenitu Šćubor, naišao prednjim točkom na kamen u obliku
gnuovog roga čija oštrica mu je probušila gumu. Izgubivši kontrolu nad biciklom
bio je pretvoren u čudesnu skulpturu gde su se kolarićevsko-panićevskim stilom
njegova proteza i žbice bicikla uplele u nerazrešive gordijeve čvorove. O nekoj
povredi nepca nije bilo ni govora, samo je, izgubivši zauvek svoju protezu,
mladom Klaudiju zubi rasli u dva reda, ali kad to kažem, mislim samo na prednje
gornje zube koji su ponosno stajali kao vod vojnika ustrojen u dve pravilne
formacije. To mu je omogućavalo da u prostoru između redova napravi valjani
štek hrane od doručka, pa nije morao poput ostale dece tegliti još i užinu u,
ionako, preteškoj školskoj torbi. Dakle, ne samo da nije bilo govora o nekakvoj
macoli plasiranoj u glavu, već se čika Sekira u ovoj situaciji pojavio kao neka
vrsta dobro skrivenog blagoslova za mladog Klaudija Frizbona Lolita.
Teško je poverovati da su odrasli, sredovečni ljudi potpali
pod sugestivan nastup malog dečaka, ali je istina da su Eustahijeve priče
delovale poput bensedina na čika Cvetka ex Sekiru, a kasnije i na čika Slanoja
Šećerova. Eustahije bi uvek taktično iznosio analizu, navodno, neke treće osobe,
smireno instalirajući u ovako nepristrasnu priču osobine upravo samog čika Slanoja
Šećerova. Neko bi ovo nazvao manipulacijom, ali Eustahije je smatrao kako je
indirektna lukavost najbolji način da obzirno ukaže na loše osobine nekome ko
je užasno sujetan i težak, ali donekle svestan i inteligentan, a da ga takvim
postupkom nipošto ne uvredi. Suptilnost indirektne kritike je urodila plodom,
pa je čika Slanoje Šećerov ubrzo otišao u manastir da bi se krstio, prvenstveno
iz razloga da promeni ime u čika Ravnotežije. Iako je Eustahija krasila neka
karmički nasleđena mudrost, ipak, godine su činile čika Ravnotežija i čika
Cvetka osobama prebogatog iskustva i znanja, pa su dečaci rado odlazili da
postavljaju pitanja, i slušaju zabavno-poučne priče ovih, sada, ljubaznih i
prijatnih ljudi. Za to vreme je mala Barbarosina maca spokojno dremala na bundi
uspavane Šćubor Trinitorijus.
Preko puta gospa Pompejine i Eustahijeve kuće se nalazila
nešto prostranija čistina čija teritorija je završavala ogradom domaćinstva
porodice dečaka znanog kao pronalazač Iludur Kokocotov Batoviti. Odlikovao se
bujnom maštom i izvanrednim idejama. Velik deo svog dvorišta je pretvorio u
nekakav tarzanoliki ambijent, ukrašen mini šumarkom od nekoliko ogromnih
stabala oraha, te konopčanim merdevinama čija svrha je bila uspinjanje na
drvene kuće koje je pronalazač Batoviti napravio na granama ovih stabala; a
izumeo je i kreacije specijalnih tobogana kojima se spuštao na tle; takođe i
male mostove kao nebeski spoj između drvenih obitavališta viših krošnji.
Naročit kuriozitet su predstavljali konopci zavijeni po čitavoj dužini mekim
bršljenom, kako bi se dočarao autentičan izgled lijana tipičnih za prašume
zapadne Afrike. Batoviti bi se, neretko, pojavljivao iznenada, potpuno nag, tek
sa dve kožne krpe okačene oko bokova, ofarbane u žuto i istačkane crnim tufnama
– lažirajući leopardovo krzno, a oko struka je nosio futrolu sa velikim nožem.
Eustahije je bio oduševljen ovim imidžom, pa je nekoliko puta pokušao i sam da
skine taj “Tarzan luk”. Međutim, u jednoj prilici je tanak konopac kojim je
pričvrstio svoje specijalne grejstok gaće previše visio, pa je zaigrana
barbarosina maca, loveći šapicom ovaj improvizovani učkur, doprinela da cela
“konstrukcija” na kojoj je počivao celokupan kostim naprosto popusti…
Pretpostavljate da je umesto veličanstvenog i moćnog utiska ceo performans
izazvao salve smeha i zezanja, jer je Eustahije gole stražnjete panično otrčao
kući. Što se tiče pretapanja maštovitih sadržaja u realnost, mora se potcrtati
iskustvo pronalazača Iludura Kokocotova Batovitija, naročito ako uzemo u obzir
da je on bio četiri godine stariji od dečaka iz komšiluka, što u ovako ranoj
dobi predstavlja ogromnu razliku. Posedovao je, pored toga, i talenat da unovči
svoje ideje, pa je u nus-prostorijama pored sopstvene regularne kuće otvorio
strip biblioteku. Imao je najveću kolekciju stripova u kraju; sve ih je vredno
sortirao i obeležio šiframa koje je posle unosio u članske karte dece gladne
retkih primeraka ovih sveščica. Cena članarine je bila simbolična, a poneki
redak broj se dodatno naplaćivao.
Dijagonalno od Eustahijeve kuće, a preko puta pronalazačevog
dvorišta, nalazila se još jedna travnata površina, nešto većih dimenzija, a
prostirala se u truglu ulivanja jedne ulice u drugu i ograda domaćinstava čiji
se pravac lagano povlačio ka sopstvenoj unutrašnjosti - približavajući se tački
spajanja ovih ulica, te tako tvoreći poljanu sačinjenu od svetlo-krem trave,
što je neodoljivo podsećalo na delić kenijske savane. Dečaci su ovde igrali
fudbal, pre svega uživajući u opuštenim egzibicijama, driblinzima i šutevima,
no što su celoj stvari pridavali čežnju za pobedom. Začudo, od kako više nije
nosio nadimak Zidan, Verbecije Bundevajn Tripartritum Onofre je apolutno dominirao
u ovoj igri. Često bi ceo fudbal ličio na urnebes, jer bi psi utrčavali jureći
i rušeći dečake, kradući loptu kako bi izazvali male fudbalere da ih vijaju po
poljani; mačke su takođe prekidale ove sportske spektakle loveći one igrače sa
odvezanim pertlama na patikama. Gospa Pompeja Kolora Donovanijus je isto znala
nenadano prekinuti utakmicu, na veliku radost dece, pošto bi na teren unosila veoma
poželjna, ali nedozvoljena doping sredstva oličena u ogromnoj posudi punoj
krofni, mekika i langoša, uz veliki balon najukusnijeg gorko-slatkog đusa.
Redovno bi joj se u toj darežljivosti pridruživala prelepa djeva iz komšiluka -
mlada, dvadesetogodišnja, dugokosa Martrisarijus Spiritus Ksenabone, iznoseći
svoje čudne, ukusne specijalitete. Očigledno je bilo da Matrisarijus svojom
pažnjom favorizuje malog Eustahija, budeći u njemu stidljive, nevino dečije
simpatije prema ovoj boginji lepote. Doduše, mora se priznati da je doping
pristigao od gospe Pompeje i Matrisarijus Spiritus Ksenabone proizveo
kontraefekat, režirajući scenu naglo ugojenih dečaka koji poput mladih, debelih
lavova leškare na žutoj - od sunčevih zraka spaljenoj travi; sve do sumraka kada
bi Gorifeks Bandovičita i Donahju Barbarosa zapalili vatricu, a ostali doneli
kukuruz u ime nastavka večernje gozbe. Humor i smeh dečijih glasova su odzvanjali
ovim pitomim krajem, završavajući momentom dozivanja od strane roditelja, što
je bilo upozorenje da uskoro počinje crtani film i da je potrebno krenuti kući
na televizijski, animirani spektakl. Nakon toga, sačekala bi ih topla postelja
i prijatan jastuk, čija se paperjasta priroda, pozdravljajući mesec i zvezdano
nebo, lagano pretapala u idilične i krepke snove. Eustahije bi se uvek sa
radošću setio ovih dana, znajući da su njegovi temelji čvrsti i sigurni, pa čak
i u slučaju da mu kasniji period život servira mnogobrojne užase, njegovo
ljubljeno ostrvo detinjstva će zauvek ostati netaknuto.
Нема коментара:
Постави коментар